Nejčastější dietářské omyly

15. listopadu 2009 v 11:09 | Winnie |  ► Jídlo a pití
Velmi často můžeme slyšet od známých, že ač přesně dodržují to, co mají, prostě nemohou zhubnout. Možné je, že takovouto situaci i sami znáte. "Zaručených receptů" na hubnutí můžeme nalézt mnoho a mnoho, ale často se jedná jen o klamná tvrzení, která nemusejí mít nic společného s hubnutím, natož s péčí o vlastní zdraví. Kde se tedy mohou vloudit chybičky, které naše úsilí o zhubnutí nechávají neustále bez efektu?


►► Nesním víc, než mám v plánu
Samozřejmě, každý jsme jiný, a tak i každý jinak vnímáme dietní režim. Jsou lidé, kteří když sní o lžičku více než co měli ve svém předepsaném jídelníčku, okamžitě je začnou trápit výčitky svědomí a další den se za prohřešek náležitě potrestají. Lepší metodou však je přizpůsobit si jídelníček tak, abyste byli schopni jej dodržet a během diety nebyli zbytečně podráždění.

►► Obliba výrobků s nápisy "dia" a "light"
U potravin raději sledujte jejich složení a obsah kalorií než to, zda na sobě nesou takováto označení. Mnoho výrobků "dia" např. obsahuje stejné množství energie jako ostatní výrobky, jen s tím rozdílem, že jsou vhodnější pro diabetiky. Vhodné je mrknout do energetických tabulek na konkrétní potraviny a dle toho se zařídit.

►► Hubnutí bez dostatku tekutin
Stále ještě je možné narazit na přesvědčení, že bez pití se hubne snáz. Pravdou je, že bez dostatku tekutin, budete vážit méně, ale nijak si tím neprospějete. Naopak se snažte při dietě vypít doporučované množství tekutin (přibližně dva litry denně s ohledem na konkrétní podmínky).

►► Pití slazených nápojů
S předchozím bodem souvisí i otázka, co konkrétně je vhodné při dietě pít. Zvykněte si na neslazenou čistou vodu (ideálně bez bublinek), kterou můžete střídat s čaji, případně též s ředěnými ovocnými džusy. Pokud vám neslazené vody nejsou příjemné, můžete je vylepšit přidáním plátku citronu či pomeranče, citronovou šťávou či mátou. Při pití ovocných šťáv, neopomeňte skutečnost, že sice jsou plné vitamínů, ale taktéž velmi kalorické.

►► Nejlepší je sníst co nejméně
Stále je nutno připomínat si, že je důležité jíst pravidelně a v menších porcích. Klidně si jídlo rozdělte do pěti částí, kterými se zasytíte v průběhu celého dne. Pokud si nastavíte režim tak, že celý den nejíte nic a až večer si za odměnu dopřejete vydatnou večeři, vaše tělo to bude brát jako znamení, aby při tak ojedinělém přídělu stravy začalo vytvářet pořádné zásoby na horší časy.

►► Vhodnost ovoce
Nespoléhejte se na to, že ovoce je nejvhodnější potravinou při hubnutí. Jeho výhodou je sice obsah vitamínů a vlákniny, ale neprospějete si jeho vysokým obsahem cukru. Ovoce tedy konzumujte s mírou a snažte se naopak zařadit více zeleniny. Též při konzumaci sušeného ovoce si dopřáváte stejné množství cukru jako v ovoci čerstvém.

►► Tmavé pečivo je lepší než světlé
Všeobecně panuje názor o vhodnosti tmavého pečiva, ale dejte pozor na to, že ne každé tmavé pečivo musí být též celozrnné. Může se totiž jednat o pečivo z pšeničné mouky, které je pouze dobarvené. U pečiva sledujte zejména obsah vitamínů, minerálních látek a vlákniny či glykemický index. Ten udává, jak moc je potravina po zkonzumování schopna ovlivnit hladinu krevního cukru a tedy i pocit sytosti. Čím nižší má potravina glykemický index, tím pomaleji se po její konzumaci navrací pocit hladu. Naopak čím je hodnota glykemického indexu potraviny vyšší, tím dříve po jejím požití pocit hladu nastupuje.

►►Zrádné potraviny
Dávejte si pozor na jídla, která ač se tváří k dietě velmi přátelsky, neplatí to vždy na 100%. Jako všude i zde je důležitá střídmost a důkladný pohled na složení konkrétní potraviny. Např. mléčné výrobky obsahují laktózu, která patří mezi sacharidy. Konzumujte je tedy v omezeném množství. Stejně tak sýry bývají často tučné jejich složením. U müsli tyčinek také raději pohlédněte na obsah cukru.

►► Špatné stravovací návyky
Mnoho energie do sebe můžete vpravit např. při neustálém ochutnávání jídla při vaření. Snažte se rozpoznat, co vám může bránit zhubnout a toho se pak co nejvíce vyvarovat. Dále vám neprospěje např. dojídání zbytků po dětech či častá konzumace alkoholu.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Princess Princess | Web | 16. listopadu 2009 v 14:47 | Reagovat

Ahojky, klidně spřátelím:) ale nepřidávám články moc často, pouze občas. Kvůli škole nemám moc čas..

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama