Počet kalorií - kde je pravda?

10. května 2009 v 13:02 | Winnie |  ► Kalorie a kilojouly
banana
Základ každého hlídání si váhy, případně hubnutí, je dodržovat poměr mezi přijímanými a vydávanými kaloriemi. Neberte ale čísla připisující se k určitým jídlům jako bernou minci a věřte i ve svůj intuitivní poctivý odhad.
Čísla uváděná na obalech výrobků či v knihách se od skutečnosti mohou podstatně lišit a vaše pečlivé vážení každého rohlíčku a následné přepočítávání kalorií může být dost zbytečná činnost. Víte proč?



Jiné zpracování - jiný počet kalorií
Když porovnáte několik na sobě nezávislých zdrojů, které uvádějí počet kalorií v potravinách, určitě se dané údaje budou lišit, a to z důvodu, že potraviny mají v různém zpracování jinou energetickou hodnotu. Jinak budete přibírat po něčem v syrovém stavu a jinak po tepelně upraveném. Nehledě na počet vitamínů, který je v dietě neméně důležitý.

Nebojte se tolik tuků!
Podíl tuku se také může hodně lišit. Nejvíce znatelné je to třeba u masa, kdy podíl a kvalita tuku záleží především na kvalitě prostředí, kde bylo zvíře vyživováno. Zároveň teoretický výpočet kalorií nikdy nebere v úvahu podmínky absorpce lipidů a glycidů v tenkém střevě, které se výrazně liší podle toho, zda pokrm obsahuje vlákninu či nikoliv. Absorpci těchto kalorií může totiž podstatně snížit výrazný podíl vláknin (zvláště rozpustných) pocházejících ze zeleniny, z luštěnin apod.

Skrytí pomocníci
Dále nějaké potraviny mohou obsahovat kromě kalorií i živiny, které jsou zároveň i zabijáky kalorií, jako například kalcium obsažené v ementálu, které některým tukům brání ve vstřebávání a tak projdou nepovšimnuty celým trávicím traktem. Bylo také dokázáno, že absorpce živin, jako jsou glycidy, lipidy a proteiny, závisí na denní hodině, kdy k jejich trávení dochází. Dokonce prý záleží i na roční době.

Tabulky - neberte je tak vážně!
Proto si tabulky s kaloriemi nezaslouží takovou pozornost, jako obsah živin a vitamínů, které potrava poskytuje našemu tělu. Takže stokrát ohraná rada na závěr: jezte všechno, na co máte chuť, ale malé porce, častokrát za den. Jestli to někdy s tou porcí »přepísknete«, nemějte žádné výčitky svědomí, které by vás mohly připravit o přesvědčení, že zhubnout nakonec určitě dokážete. Mějte se ráda a nezapomínejte na pohyb!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama